-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8166 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مدتي است به دليل اين كه نماز را سر وقت نمي خوانم و نمي توانم آن طوري كه بايد و شايد از حالات معنوي نماز بهره ببرم، از نظر روحي رنج ميبرم، به خصوص كه نماز صبح را هميشه قضا مي كنم. لطفاً مرا ياري كنيد.

اگر چه پاسخ كامل شما در جزوة پيوست آمده است، ليكن به نكاتي از باب تذكر و مقدمه اي بر آن پاسخ توجه كنيد.

خوشا نما رو نياز كسي كه از سر سوز به آب ديده و خون جگر طهارت كرد(حافظ)

پيامبر اكرم(ص) فرمود: آفت العبادة الفترة؛ آفت عبادت سستي كردن است. عاملي كه روح عبادت و معنويت مناجات و راز و نياز را از انسان مي گيرد و آسيب جدّي به روح و روان انسان مي زند، سستي در نماز و آن را در اوّل وقتش نخواندن است. هنگامي كه وقت نماز ميرسد، خط نوري از عالَم ملكوت، و از عرش الهي، به كعبه مي تابد. تلألوي پرتو آن، كعبه را با سراسر هستي از مُلْك تا ملكوت و از طبيعت ناسوت تا عرش لاهوت متصل و مرتبط مي سازد. اقامه كنندگان حقيقي نماز از اهل زمين تا سكان داران عرش الهي همگي در آن لحظه، در نماز و دعا و مناجاتند. هر چه از اوّل وقت مي گذرد، از غلظت آن نور معنوي كاسته مي شودو لحظه اي فرا ميرسد كه آن خط نوري را حتي با چشم حقيقت بين و باطن نگر در زمين نمي توان مشاهده نمود. خودت را مقيد ساز به خواندن نماز در اوّل وقت، تا جذبة آن نور و نفخات رحماني به تدريج لذت مناجات با ربّ الارباب و حضور قلب را در شما ايجاد كند.

در روايات آمده كه يكي از آثار تأخير انداختن نماز از اوّل وقت، اين است كه لذت مناجات و عبادت و روح معنويت و دعا و راز و نياز سلب مي شودو انسان به تحيّر و سرگرداني و چه كنم چه نكنم و به غم و اندوه روحي مبتلا ميشود.

اميرالمؤمنين(ع) فرمود: از رسول خدا شنيدم كه فرمود: بنده اي نيست كه به اوقات نماز و طلوع و غروب خوشيد اهميت بدهد مگر اين كه من براي او راحتي هنگام مرگ، و بر طرف شدن غم و اندوه و نجات از آتش دوزخ را ضامن مي شوم.[1]

پيامبر اكرم(ص) فرمود: بيشترين چيزي كه بر امتم از آن مي ترسم، پس و پيش كردن نماز از وقت آن است. نيز فرمود: شفاعت من فرداي قيامت به كسي كه نماز واجب را از وقتش به تأخير اندازد نمي رسد.[2]

امام صادق(ع) فرمود: يكي از مصاديق سبك شمردن نماز و منظور از الّذين هم عن صلاتهم ساهون كه به آنان وعدة عذاب ويل جهنم داده شده، آن است كه بدون عذر نمازش را از اوّل وقت به تأخير اندازد.[3]

ترك گناه در روز و مقيد شدن به نماز اوّل وقت در ظهر و عصر و مغرب و عشا و هر شب با توبه و استغفار خوابيدن، زمينه را براي توفيق نماز صبح در اوّل وقت فراهم مي سازد. نارحتي شما از تأخير، امر خوشايندي است، اما مواظب باشيد كه اين عمل تكرار نشود و حتي ناراحتي از تأخير براي شما عادت نشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.